Soros Foundation Moldova (FSM)

Buna Guvernare

Misiunea Departamentului este să sporească transparența, responsabilitatea, eficiența autorităților publice.
 
PRIORITĂȚILE DEPARTAMENTULUI

Justiție și Drepturile Omului

 

Viziunea departamentului: un sistem de justiție echitabil, accesibil și predictibil, care garantează respectarea și protecția efectivă a drepturilor fundamentale ale omului.

 

Sănătate publică

Misiunea departamentului este să promoveze buna guvernare în sectorul sănătății, să contribuie la sporirea accesului echitabil al populației la servicii de sănătate șI sociale care răspund nevoilor acestora, și să promoveze acțiuni responsabile pentru protecția mediului.

Mass-media

Misiunea departamentului: consolidarea societății deschise, participatorii și pluraliste, bazată pe valorile democratice, prin implementarea în activitatea instituțiilor mass-media din Republica Moldova a standardelor democratice de libertate și independență editorială, diversitate și pluralism, pentru susținerea democrației și consolidarea vectorului european de dezvoltare.

Alte inițiative

Proiecte implementate pe parcursul anului 2018

Victor Munteanu la evenimentul de lansare a raportului de monitorizare a Cărții Albe a Justiției

De-a lungul anilor, Fundația Soros Moldova a avut o poziție constantă în ceea ce privește justiția și reformele în acest domeniu - asigurarea unui echilibru dintre independență, profesionalism și responsabilitate. Independența justiției înseamnă, în primul rând, o responsabilitate imensă asumată de judecători și procurori. În joc e soarta omului, libertatea, proprietatea, viața.

Apoi, am optat pentru justiție la vedere. Dacă cel chemat în fața instanței nu înțelege ce i se întâmplă în fiecare moment pe parcursul unui proces, dacă deciziile nu sunt motivate corespunzător, nu putem vorbi despre acces la justiție.

Moldova a trecut printr-un mariaj nefericit al celor chemați să facă justiție cu crima organizată, din care justiția a ieșit șifonată rău de tot. Încrederea în justiție este aproape de nivelul zero. Prin urmare, este mai mult decât necesar ca schimbările să nu se refere atât la procese, norme procesuale și materiale, cât să țintească factorul uman.

Am așteptat ani și ani ca justiția să se curețe din interior. Acest lucru nu s-a întâmplat. Actuala putere politică, având mandatul foarte larg al poporului, exprimat prin vot democratic, s-a angajat într-un proces complicat, chiar riscant de reforme, care presupune, în primul rând, evaluarea extraordinară a judecătorilor si procurorilor, precum și celor care populează organele de autoadministrare ale justiției și procuraturii.

Cartea Alba a Justiției, în percepția mea, este hârtia de turnesol care filtrează procesul de schimbare, care măsoară dacă reformele inițiate respectă principiul independenței justiției și care veghează împotriva împotmolirii în procese. Acest din urmă lucru este caracteristic reformelor în justiție pentru țări ca Republica Moldova - reformele pe substanță sunt înlocuite cu procese care mimează reformele. Nu ne mai putem permite acest lucru din motivele menționate mai sus. Laundromat-ul rusesc și prietenia cu crima organizată și marea corupție nu lasă loc de jumătăți de măsură, iar procesul de integrare europeană riscă să fie total compromis dacă schimbările în justiție vor întârzia nejustificat de mult. Eu cred că rolul esențial al Cărții Albe a Justiției este să se uite independent la procesele care au loc și să corecteze cursul reformelor, atunci când e cazul. Acesta e este un instrument viu de lucru, elaborat cu suportul Fundației Soros Moldova și de care ne bucurăm pentru că are și valoare, și continuitate prin procesele de monitorizare din partea Grupului de Experți în domeniul Justiției (GEJ), creat de IPRE cu suportul Fundației Soros Moldova.