Soros Foundation Moldova (FSM)

Buna Guvernare

Misiunea departamentului este de a spori transparenţa, responsabilitatea, eficienţa şi eficacitatea guvernului în conformitate cu agenda Europeană.
 

Justiție și Drepturile Omului

Misiunea departamentului: un sistem de justiție echitabil, accesibil și predictibil, care garantează respectarea și protecția efectivă a drepturilor fundamentale ale omului.
 

Sănătate publică

 

Mass-media

Misiunea departamentului: consolidarea societății deschise, participatorii și pluraliste, bazată pe valorile democratice, prin implementarea în activitatea instituțiilor mass-media din Republica Moldova a standardelor democratice de libertate și independență editorială, diversitate și pluralism, pentru susținerea democrației și consolidarea vectorului european de dezvoltare.

Alte inițiative

Proiecte implementate pe parcursul anului 2018

iGROW / euCresc - o școală în care învață și elevii, și profesorii

Implicare, responsabilitate, cooperare, inițiativă, atitudine, curaj - aceste cuvinte au căpătat un alt sens pentru participanții la școala de vară iGROW / euCresc. 35 de elevi din 5 licee din raioanele Cahul, Drochia și Soroca s-au întrunit împreună cu mentorii lor ca timp de cinci zile să facă un schimb de experiență și să stabilească modalitățile prin care își pot exercita eficient funcțiile în calitatea lor de membri ai Consiliilor de Elevi.

 

Această inițiativă face parte din cadrul proiectului ”Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional”, implementat de Fundația Soros-Moldova, Centrul de Resurse pentru Tineri DACIA și Centrul CONTACT-Cahul și co-finanțat de Programul de Sprijinire a Educației și 

Fondul Youth Exchange al Fundațiilor pentru o Societate Deschisă.

 

”Prin activitățile noastre, ne-am dorit să creăm o punte nu doar de discuții, dar, în primul rând, de cooperare între profesori și elevi, susține Serghei Lîsenco, unul din formatorii școlii. Scopul nostru a fost să-i învățăm să ia decizii bazate pe raționamente și principii echitabile, și ei nu ne-au dezamăgit. De altfel, printre participanți avem chiar și o posibilă viitoare președintă a țării, fiind votată de majoritatea elevilor prezenți”, a conchis zâmbind dl Lîsenco (urmăriți interviul integral aici).

 

O surpriză pentru participanții școlii de vară a fost vizita dnei Liliana Nicolaescu-Onofrei, ministru al Educației, Culturii și Cercetării, care a susținut ideea creării unui Consiliu Național al Elevilor reprezentativ, consolidat și funcțional, care pornește de la activitatea eficientă a consiliilor școlare ale elevilor de  la nivel local. Participanții, la rândul lor, au rugat-o pe doamna ministru să fie revizuite canalele de comunicare dintre elevi și minister, astfel încât să existe un adevărat proces de consultare cu beneficiarii direcți ai educației.

 

Pentru o mai bună înțelegere a rolului pe care îl au Consiliile de Elevi, au fost invitați membrii Consiliului Național al Elevilor din România, care potrivit experților proiectului, au fost ”cireașa de pe tort și motorașul acestei școli de vară, dânșii având și o mai mare experiență în materie de democrație” (urmăriți interviul integral aici.) În acest context, invitații din România au subliniat insistent necesitatea depolitizării sistemului educațional și asigurării unei guvernări la nivel local și național cât mai reprezentative.

 

iGrow /euCresc a fost o școală și pentru profesori, fiind puși în situația în care ei au fost puși în situația să învețe de la discipolii lor și nu invers. ”Dincolo de cunoștințele academice pe care le oferim elevilor, de modelul clasic ”profesor-elev”, aici am deprins și am învățat să realizez lucruri inedite, căpătând abilități de transfer într-un domeniu aparte, într-un domeniu al vieții de mâine”, susține Cristina Prisăcaru-Ilieș, mentor al Consiliului de Elevi din cadrul Liceului Teoretic ”Petru Rareș” din Soroca (urmăriți interviul integral aici).

 

În final, dar nu în ultimul rând, am întrebat protagoniștii acestui reportaj ce a însemnat iGROW / euCresc pentru ei? Ce cuvinte au căpătat o valoare mai mare pentru dânșii? Și iată ce ne-au răspuns:

 

”Aici am învățat să lucrez în grup cu alți copii din alte localități și școli, ca apoi să pot implementa proiecte noi în școala mea”, Ana-Maria Țurcanu, Liceul Teoretic din s. Pelenia, r. Drochia (urmăriții interviul aici).

 

”Înainte nu dădeam mare importanță cuvântului ”responsabilitate”. Astăzi, însă, înțeleg că e o calitate pe care nu oricine o poate avea, dar e indispensabilă pentru un lider”, Andrei Cebotari, Liceul Teoretic ”Dimitrie Cantemir”, Cahul (urmăriți interviul aici).

 

”Uneori credeam că doar eu am dreptate, dar aici am învățat că atunci când colegul meu are o altă părere și-mi aduce argumente concludente, el mă poate ajuta să cresc mai mult”, Alina Istrati, Liceul Teoretic ”Ioan Vodă”, Cahul (urmăriți interviul integral aici).

 

”Respect, toleranță, ascultare, implicare și comunicare. Aceste cuvinte pentru mine astăzi înseamnă consilier”, Felicia Brăilă, Liceul Teoretic ”Mihail Sadoveanu”, s. Giurgiulești, r. Cahul (urmăriți interviul integral aici).

 

 

Mai multe imagini de la școala de vară le găsiți pe pagina noastră de Facebook.